lista på betydelsefulla låtar under 2009.

Wow, en rubrik som faktiskt sammanfattar inlägget på ett kort och informativt sätt.

En grej som jag tänkt skriva ett tag men som inte riktigt blivit av av diverse anledningar, typ lathet, är en liten lista. Det var ett tag sen jag skrev listor här. Men ingen vanlig blogg-lista med femhundra totalt oviktiga frågor som man ändå svarar seriöst och eftertänksamt på bara för att. Utan listan är..

10 låtar som betytt mest för mig under 2009.
Låtarna behöver inte ha kommit under 2009, utan det är bara låtar som jag har haft bra associationer till under det gångna året.

Kids - MGMT
Detta är egentligen på gränsen till mitt musiksmaksspektra, men den gör mig fett pepp, den har spelats på samtliga klubbar jag varit på under hösten. Och detta i princip jämt som sista låt. Pepp!

Rise Against - Hero of War
Mycket för att texten är så finhemsk, den påminner mig lite om lumpen, lite om de dokumentärer man sett om Irakkriget.

Mötley Crüe - Don't go away mad (just go away)
25:e juni. Peace & Love - första kvällen. Vince Neil kliver ut med en akustisk gitarr och drar igång denna favorit från Dr. Feelgood, vita stora ballonger över publikhavet. Mäktigt.

Metallica - Battery
Egentligen vill jag nog skriva hela öppningen av Sonisphere-konserten med Ecstasy of Gold, Battery, Creeping Death och Fuel. Men Battery talade till mig hela sensommaren. Och så var den en utmaning på Guitar Hero..

Billy Idol - John Wayne
Precis ett år sen. Slutet av januari. Bandit 106,3 spelade den typ jämt och jag fastnade. En fett associerad låt.

Kent - Idioter
Inget man hör ute på klubbarna. Man frågar sig varför. En mäktig låt som bara suttit där hela hösten.

Cidinho & Doca - Rap das armas
Okej, första gången jag hörde den avskydde jag den. Likaså trettonde gången. Men den växte och blev Låten med stort L på vår Riga-kryssning.

Håkan Hellström - För en lång lång tid
Liksom Kids en typ av låt man blir pepp av. Har spelats på varje förfest och utgång hela hösten. Och icke att förglömma konserterna på Peace & Love och Gröna Lund.

Itchy Daze - Monster
Mest spelade låten på Bandit under året? Kanske, och jag fastnade. Grym ballad och sjunga i dusch-låten nummer ett.

Jimmy Eat World - The Middle
Kanske mer hösten 2008, men grymt associerad till alla Guitar Hero-kvällar/nätter/förfester i min gamla lägenhet. Grym bilåkarlåt.

Kommentarer
Postat av: Jocke

Tunga namedrops, med all rätt. Hoppas 2010 steker vidare.



Jag bjussar på en top1-lista:

1. Vals för satan (din vän pessimisten)

2010-01-20 @ 23:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0